ŠANK PRAKŠÁLANA

Očista organismu hathajógovou technikou

Termín bude upřesněn I Haluzice

Během intenzivního semináře se teoreticky i prakticky seznámíte s očistnými, hathajógovými praktikami, které pročistí Vaše tělo i mysl.

 Hlavní náplň bude provedení techniky Šank prakšalána - očista střev za pomoci slané vody a fyzických cvičení s následnou speciální dietou.

Očista střev

Příčinou mnoha nemocí je špatné trávení. Existuje jedna velmi účinná hathajógová krijá (technika), která pročišťuje střeva. Nazývá se Šank prakšálana krijá. Má intenzivní účinek na tělo i mysl:

  • udržuje zdraví,
  • zachovává tělesnou i duševní svěžest,
  • udržuje mladistvý vzhled,
  • čistí tělo a zároveň rozjasňuje rozum a myšlenky.

Druhou technikou, která slouží k očistě střev je Basti - jógový klystýr, která se provádí v po pás hluboké vodě, přičemž děláme ašviní mudru (sněkolikrát stáhneme a uvolníme svaly konečníku) a naulí současně. Tímto způsobem vtáhneme 1 - 2 litry vody. Pak jdeme na toaletu. Opakujeme ještě 1-2krát. Takto se střevo pročistí.

Naučit se Basti je však velmi náročné. Jednodušší je pročistit střeva jinou technikou, a to Šank prakšálanou. Šank je ulita, která se točí v mnoha závitech, podobně jako naše střeva.
Pokud chceme naplnit ulitu vodou, musíme ji naklánět a otáčet, aby se voda dostala závity dovnitř. Prakšálana znamená prát nebo čistit.

Šank prakšálana očišťuje celou trávicí trubici (od ústní dutiny až po konečník). Dělá se ráno na lačný žaludek. První tři Šank prakšálany by se měly bezpodmínečně dělat pod vedením učitele Systému Jóga v denním životě. Šank prakšálanu může cvičit každý, dokonce i v případě některých střevních chorob.

Šank prakšálana kriju je optimální dělat dvakrát ročně, nejlépe v dubnu a v říjnu. Dodatečně se může dělat i v lednu a září. Obecně však platí, že tak pokročilé a hluboce působící cvičení jako Šank prakšálana se v začátcích nemá dělat bez vedení zkušeným učitelem, který má s touto technikou zkušenosti a může při případných obtížích pomoci.

Denní pročištění těla by se mělo pravidelně provádět pomocí proplachování nosu (Neti) a Pránájámy. Nosní dírky jsou jako dvě okna, přes které vychází použitý, spotřebovaný vzduch a čerstvý vzduch proudí dovnitř, do našeho domu, do našeho těla. Těmito pročišťovacími cvičeními se tělo regeneruje z vlastních zdrojů a nachází opět svůj přirozený stav - ZDRAVÍ.

Upozornění!

Šank prakšálana se nemůže cvičit: ve věku do 15 let, v době těhotenství, během menstruace, při žlučových a ledvinových kamenech, velmi nízkém krevním tlaku, nedostatečné funkci ledvin, při problémech s trávicí soustavou (záněty, vředy), těžké cukrovce, problémech se srdcem, při pásovém oparu, ani při duševních poruchách či horečnatých onemocněních.

POPIS CVIČENÍ

Trvání cvičení: 4 - 5 hodin, samotné cvičení max. 3 hod. (ideálně 1,5 hod.). Cvičíme dopoledne nalačno. Poté následuje očista žaludku, nosu a hodinová relaxace.

Ásany (cvičení)

DALŠÍ INFORMACE

Po procedůře jíme speciálně připravený pokrm Khičrí. Tento pokrm působí jako ochranná mazací pasta pro střevní stěny. Je to nutné, protože Šank prakšálana je pro střevní stěny náročná. Neustálými pohyby a slanou vodou se odlupují nejen nánosy potravy, ale i ochranná sliznice střevních stěn. Proto je střevo po Šank prakšálaně velmi citlivé a zranitelné.

Aby se střeva opět vyplnila, a aby se zabránilo stažení a slepení střevních stěn, měl by člověk khičrí sníst co nejvíce (alespoň dvakrát více než je jeho běžná porce). Rovněž není vhodné po Šank prakšálaně nějaký čas dělat půsty.

Co si přinést s sebou

Přezůvky, ručník, náhradní spodní prádlo, konev na néti (pokud máte), karimatku, spacák, láhev 0,5 litru (na oplachování konečníku), vazelínu nebo jinou mast na natírání konečníku.

Ubytování během semináře

Ubytování je zajištěno ve společné místnosti na pohodlné matraci v prostoru Ameera ve vlastním spacáku.

Strava

Bude pro Vás zajištěna dietní večeře při příjezdu a hlavní jídlo po skončení workshopu, speciální dietní stravu dostanete také s sebou, abyste byli zajištěni i po příjezdu do svých domovů.

Dieta

dny před vyloučit: maso, vejce a omezit mléčné výrobky
stravu obohatit o: vlákninu, tedy hlavně zeleninu a ovoce, více tekutin a pohybových aktivit
den před: lehká zeleninová a ovocná jídla bez obilovin a luštěnin, večeře ovocný kompot či nic
ráno v den Šank prakšálany: jen nápoje, nejíst
po Šank prakšálaně: dodržet 40-ti denní dietní program (viz konec tohoto manuálu)

Zdravotní stav

Očistnou techniku kontroluje na místě odborník – lékař, pro účely vhodnosti techniky pro Váš organizmus je připraven dotazník na Váš zdravotní stav, který se vyplňuje předem.

Dotazník slouží k odbornému posouzení lékařem, kdyby kontraindikace nebyla vhodná, budete upozorněni, abyste nejezdili zbytečně. Je to lékařská služba v rámci zajištění workshopu.

Léky
Pokud berete léky, je vždy nutné probrat tuto otázku s přítomným zdravotníkem
 

DIETNÍ PLÁN (po Šank prakšálaně)

1. den (den cvičení)

Na večeři opět khičrí.
Po kriji se alespoň tři hodiny nesmí pít! Pak je povolena vlažná voda nebo heřmánkový čaj. V žádném případě nepít nic studeného!

Neusnout po relaxaci! Omezení tělesných funkcí, které by ve spánku nastalo, by se projevilo nepříznivě na krevním oběhu (následkem by mohlo být bolení hlavy) a na snížené imunitě. Při nachlazení nebo průvanu by mohla nastat infekce podmíněná zvýšenou citlivostí střevní stěny. Proto je velmi důležité držet se po cvičení v teple a vyhýbat se namáhavé činnosti. První den by se člověk neměl koupat, nebo jít do sauny. Krátká sprcha je dovolena.

2. den

Snídaně: heřmánkový nebo mátový čaj, případně oslazený cukrem nebo medem. Bílé pečivo nebo bílý chléb, máslo, tvaroh, tvarohový sýr.

Oběd a večeře: listová zelenina (špenát, salát na vaření, ne zelí!), dušená na másle, mírně kořeněná, uvařené loupané brambory s máslem a solí (ne mnoho).

3. den

Snídaně: jako předešlý den (2.)

Oběd a večeře: dušená zelenina, brambory, obiloviny.

Dovolené jsou: listová zelenina, cuketa, mrkev, zelené fazolky, bílá rýže, drcené kroupy, kompot, bylinkové čaje (kromě šípkového), tvaroh, čerstvý tvarohový (resp. ovčí) sýr.

4. den

Jako 3. den, avšak dovolen je už i tmavý chléb (ne celozrnný!), jogurt, zelený čaj.

Zakazuje se jíst

během 7 dnů: mléko, tvrdý sýr, syrové ovoce, ovocné šťávy, syrová zelenina, salát, fazole, čočka, cibule, česnek, květák, zelí, lilek, hrách, nadýmavá jídla, ostře kořeněná jídla, nápoje obsahující CO2, celozrnný chléb

během 14 dnů: černý čaj, káva, pivo

během 20 dní: vejce, víno

během 40 dnů: maso, ryby, ostatní alkoholické nápoje, nekouřit.

Lektor

Milan Vivekpuri Sudický

Milan Sudický je fyzioterapeut, dlouholetý praktikant systému Jóga v denním životě, zkušený lektor jógy, který dokáže předávat své letité nabrané zkušenosti s přirozeností klidu, který jóga navozuje.

Organizační info a přihláška

Místo konání

  • Místo konání: samota Haluzice u Kyjova, na techniku Šank prakšálana budeme přejíždět do nedalekého Ašrámu ve Střílkách

Časový harmonogram

  • Termín bude upřesněn
  • Začínáme v pátek v 17.30 hod. přednáškou, končit budeme v  sobotu ve 13:00 hod.

Příspěvek

  • 1950 Kč  / 78 EUR

Přihláška na akci

Organizátorem akce je SPOLEK HALUZICE
Další informace: rezervace@ameera.cz